داشتن مدل کسب و کار میتواند بیان کنندهی دلایل شما برای رسیدن به سود و تسخیر سود در بازار باشد. اگر کسب و کاری دارید و دوست دارید آن را گسترش دهید و یا قصد برپایی یک استارتاپ را دارید، باید قبل از هر کاری، اقدام به نوشتن مدل کسب و کار خود کنید. در نوشتن مدل کسب و کار، نباید آن را با بیزینس پلن اشتباه بگیرید.
بیزینس پلن یک برنامه ی بلند مدت و نقشه راهی است که تمام جزئیات و اهداف کسب و کار شما را نشان میدهد اما مدل کسب و کار، به این مفصلی نیست. مدل کسب و کار در واقع یک نقشه برای پول درآوردن است. این مدل بیانگر این است که کسب و کار مورد نظر قرار است چطور و چقدر پول در بیاورد.
به همین خاطر باید برای شغل و کسب و کارتان، حتما یک مدل طراحی کنید. برای مثال، تصور کنید که قرار است در حوزه ی سیستمهای نظارت تصویری، استارت آپی را راه اندازی کنید.
مدل کسب و کار شما، در واقع توضیح و تفسیر همان 9 جزء اصلی مدل کسب و کار است. یعنی اینکه شما چه محصولی را تولید میکنید، بازار هدفتان را چطور بخش بندی میکنید، ارزش پیشنهادی شما و شرکای تجاری شما چیست و بقیهی 9 جزء که در بالا ذکر شد. همه و همه، بیانگر این خواهند بود که شما چگونه و به چه میزان قرار است پول در بیاورید.
دیدگاه شما